UzņēmumsAktualitātes

Sabiedriskā transporta pasažieriem ir gan tiesības, gan pienākumi

Sabiedriskā transporta pasažieriem ir gan tiesības, gan pienākumi

Sabiedriskajā transportā, tāpat kā jebkurā citā dzīves sfērā, pasažieri mēdz iekļūt situācijas, kurās neder intuitīva rīcība un nepieciešams zināt, kādas ir sabiedriskā transporta pasažiera tiesības un kādi – pienākumi.

Sabiedriskā transporta pasažieriem būtu jāzina, ka pasažieru tiesības un pienākumus neizdomā pārvadātājs vai autobusa vadītājs uz savu galvu. Gan pasažiera tiesības, gan pienākumi Latvijas teritorijā ir noteikti Ministru kabineta noteikumos nr. 599 Sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas un izmantošanas kārtība (skatīt: https://bit.ly/3rRg4r0), savukārt par pasažieru tiesībām visā Eiropas Savienības teritorijā iespējas izlasīt interneta vietnē Tava Eiropa (sīkāk lasiet https://bit.ly/3nTBhz3 ).

Atgādināsim, ka galvenais pasažiera pienākums ir iegādāties braukšanai derīgu biļeti un pēc kontroliera pieprasījuma iedot to kontrolierim rokās vai nosaukt elektroniskās biļetes kodu. Ja tiek pārvadāta bagāža, jāiegādājas arī bagāžas biļete. Gan braukšanas, gan bagāžas biļete ir jāsaglabā līdz brauciena beigām.

Tāpat pasažierim ir pienākums sabiedriskā transportlīdzekļa salonā ievērot tīrību un kārtību, kā arī normatīvajos aktos par epidemioloģiskajiem ierobežojumiem noteiktās prasības.

Lai nodrošinātu ērtāku pārvietošanos, MK noteikumos nr. 599 noteiktas arī pasažieru tiesības. Būtiski atcerēties, ka, iegādājoties biļeti no maršruta galapunkta starppilsētu vai novada maršrutos, kuros autobusā vietas ir numurētas, pasažierim ir tiesības izvēlēties jebkuru vietu, kura ir brīva biļetes iegādes brīdī, kā arī par iekāpšanas pieturu iespējams norādīt jebkuru maršrutā paredzēto pieturu.

Starppilsētu vai novada maršrutos pasažieriem ir tiesības saņemt naudas atmaksu 75 % apmērā no iegādātās biļetes cenas, ja biļeti tirdzniecības vietā nodod atpakaļ ne vēlāk nekā divas stundas līdz biļetes derīguma termiņa sākumam (biļete ir derīga norādītajā maršrutā līdz noteiktajai pieturai tajā laikā un datumā, kas norādīts biļetē).

Atbildīga attieksme pret pienākumiem un tiesībām noteikti palīdzēs izvairīties no nepatīkamiem pārsteigumiem laikā, kad tiek izmantots sabiedriskais transports.

2022. gada 25. janvārī