Izvēloties pārvietoties ar sabiedrisko transportu, pasažieris brīvprātīgi apņemas pildīt arī veselu virkni pienākumu, kuri noteikti Ministru kabineta noteikumos Nr. Nr.599 Sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas un izmantošanas kārtība. Pašlaik, kamēr valstī noteikta ārkārtas situācija un ieviesti vairāki ierobežojumi sabiedriskā transporta izmantošanā, papildinājies arī pasažiera pienākumu saraksts.
Sabiedriskā transporta pasažiera pienākumi, kuri pildāmi ārkārtas situācijas laikā, gan nav noteikti Ministru kabineta noteikumos, taču to ievērošana sabiedrībai kopumā nav mazāk svarīga kā to pienākumu pildīšana, kas apstiprināta ar oficiāliem MK noteikumiem.
Viens no jaunajiem pasažiera pienākumiem ir sejas aizsega lietošana visa brauciena laikā.. Sociālajos tīklos un dažādos interneta forumos cilvēki diskutē par aizsegu nelietderību un pat kaitīgumu, iesaka tos nelietot. Atgādinām, ka sejas aizsegu lietošana ar Satiksmes ministrijas īpašu rīkojumu ieviesta visā valstī.
Kā skaidro Slimību profilakses un kontroles centra (SPKC) epidemiologs Jurijs Perevoščikovs, pašlaik sejas masku nēsāšanas mērķis ir nevis aizsargāt tās valkātāju, bet gan pasargāt citus no potenciālas inficēšanās iespējas.
Tāpēc katra pasažiera pienākums ir būt atbildīgam gan pret sevi, gan pārējiem pasažieriem; ievērot valstī noteiktos ierobežojumus un valkāt sejas aizsegu, bet izvēle – lietot vai nelietot sejas aizsegu un pārkāpt vai nepārkāpt valstī noteiktos ierobežojumus – ir paša pasažiera atbildība. Gadījumos, kad pasažieris ir iegādājies braukšanas biļeti un vēlas izmantot pakalpojumu bez sejas aizsega, nauda par iegādāto biļeti netiek atmaksāta. Pasažieriem jāzina, ka autobusa vadītājam ir tiesības atteikt iekāpšanu autobusā pasažierim, kuram nav sejas aizsega.
Informācija par to, ka sabiedriskajā transportā drīkst pārvietoties tikai ar sejas aizsegiem, Latvijā ir izplatīta ļoti daudzos masu informācijas līdzekļos. Tā izvietota arī Ventspils autoostā gan pie kases, gan ieejas durvīm, gan pie peroniem, gan arī autobusos, kā arī izplatīta internetā.
Atgādināsim arī citus pasažiera pienākumus, kas jāievēro gan ikdienā, gan ārkārtas situācijas laikā:
Iespējams, ka daudzi pasažieri uzskata, ka viņiem kā pakalpojuma ņēmējiem nav nekādu pienākumu. Taču ir vērts atcerēties, ka, nopērkot biļeti, pasažieris nopērk arī pienākumus, par kuru nepildīšanu viņu var saukt pie atbildības saskaņā ar Civillikumu.
2020. gada 18. maijā