UzņēmumsAktualitātes

Klimata izmaiņas – problēma, kas skar ikvienu

Klimata izmaiņas – problēma, kas skar ikvienu

No 16. līdz 22.septembrim Eiropā norit Mobilitātes nedēļas pasākumi, kuru mērķis ir likt izvēlēties un ikdienā ieviest zaļākus pārvietošanās veidus nekā izmantoti līdz šim.

Sabiedriskā transporta uzņēmumi visā Eiropā un arī citviet pasaulē, Mobilitātes nedēļas ietvaros aicina pasažierus pievērts uzmanību tam, ka laikā, kopš pasaulē plosās covid – 19 krīze, gaisa kvalitāte daudzviet ir ievērojami uzlabojusies. Un iemesls tam ir pavisam vienkāršs: cilvēki mazāk pārvietojas. Protams, ka ierobežotas pārvietošanās iespējas nav situācijas risinājums, tomēr tas rosina pārdomāt, ko iespējams darīt, lai samazinātu atmosfēras piesārņojumu.

Viena no iespējām, kā samazināt gaisa piesārņojumu, ir vairāk izmantot sabiedrisko transportu, īpašu uzmanību pievēršot tam, lai tas būtu jauns un moderns. Tāpēc Starptautiskā sabiedriskā transporta asociācija ir izstrādājusi rīcības manifestu  “Viena planēta, viens plāns”, kurā ir skaidri izklāstīts četru soļu plāns šā mērķa sasniegšanai.

Pirmais solis ir veicināt pilsētu iedzīvotāju pārvietošanos “aktīvā režīmā”, tas ir, veicināt veselīgu dzīvesveidu un mudināt pēc iespējas pārvietoties kājām, braukt ar velosipēdu, kā arī kombinēt šīs 2 iespējas ar sabiedriskā transporta izmantošanu. Ventspils iedzīvotājiem šajā ziņā ir veicies, jo pilsētā ir sakārtota infrastruktūra: ir gan ietves gājējiem, gan veloceliņi riteņbraucējiem.

Arī sabiedriskajā transportā iespējams pārvietoties ar velosipēdu, novietojot to autobusa aizmugurē – vietā, kas paredzēta pasažieriem ratiņkrēslos vai vecākiem ar bērnu ratiņiem. Vienīgā neērtība  -  jāatceras, ka jaunajiem vecākiem un invalīdiem sabiedriskajā transportā būs priekšroka. Starppilsētu maršrutos, ko apkalpo pašvaldības SIA “Ventspils reiss” velosipēdus pārvadā autobusa bagāžas nodalījumā, tāpēc pirms brauciena vēlams pārliecināties, ka izvēlētais reiss tiek apkalpots ar lielas ietilpības autobusu. Tāpat būtu jāatceras, ka velosipēds ir jāiesaiņo tā, lai nenotraipītu citu pasažieru bagāžu, kā arī jāzina, ka par velosipēda pārvadāšanu saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem Nr.599 Sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas un izmantošanas kārtība par viena velosipēda pārvadāšanu starppilsētu maršrutos jāmaksā kā par vienu bagāžas vienību – 20% no pilnas biļetes cenas.

Kā otrais solis tiek minēts sabiedriskā transporta tīkla uzturēšana un tā pieejamība pēc plašākai sabiedrībai. Latvijā sabiedriskā transporta maršruta tīklus pilsētās uztur un veido pašvaldības, bet par starppilsētu un novada pasažieru pārvadājumiem atbild valsts, kas organizatoriskās  funkcijas nodevusi valsts SIA “Autotransporta direkcija” rokās. Te nu pasažieriem vajadzētu atcerēties, pie kā jāvēršas ar priekšlikumiem par izmaiņām: ja tie starppilsētu un novada maršruti jeb reģionālās nozīmes maršruti – tad pie ATD, bet ja pilsētas – tad pie pašvaldības.

Trešais un ceturtais solis saistīts ar sabiedriskā transporta sistēmas modernizēšanu, radot priekšnoteikumus tam, lai pasažieru pārvadātāji iegādātos jaunus un modernus autobusus, kas aprīkoti gan ar drošības sistēmas, gan jaunākās paaudzes dzinējiem, priekšroku dodot bezizmešu transportam vai transporta līdzekļiem, kas tiek darbināti, izmantojot atjaunojamos enerģijas avotus: sauli vai vēju.

Cīņa pret globālo klimata krīzi ir kopīga atbildība. Kāds ir tavs ieguldījums šajā jomā?

2020. gada 21. septembrī