Brauciens sabiedriskajā transportā tiek uzskatīts par vienu drošākajiem pārvietošanās viediem, taču tie ir tikai vārdi, ja netiek ievēroti daži pavisam vienkārši noteikumi, kuri var pasargāt ne tikai pasažieri, bet arī citus satiksmes dalībniekus.
2020.gadā Latvijā notika 150 ceļu satiksmes negadījumi, kuros bija iesaistīts kāds autobuss, tāpēc aktualizēsim dažus vienkāršus noteikumus, kurus ievērojot, palielinās iespēja izvairīties no satiksmes negadījumiem ar smagām sekām.
Drošības jostu lietošana
Drošības jostu lietošana privātajā automašīnā jau ir pierasta lieta un par to, vai tas ir nepieciešams, diskusiju vairs. Taču sabiedriskā transporta pasažieri drošības jostas brauciena laikā lieto reti vai nelieto vispār. Šobrīd visi autobusi, kas nodoti ekspluatācijā pēc 2006.gada ir aprīkoti ar drošības jostām, un to lietošanu vai atbildību par nelietošanu reglamentē vairāki normatīvie dokumenti. No tiem autobusu pasažieriem būtiskākie atcerēties Ceļu satiksmes noteikumus un Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksu, no kuriem saprotams, ka piesprādzēties ir pasažiera pienākums, bet par šī pienākuma nepildīšanu var sodīt: “Pasažieriem, kuru sēdvietas aprīkotas ar drošības jostām, braukšanas laikā jābūt piesprādzētiem ” (CSN 23.p.); “Par pasažieriem noteikto pienākumu pārkāpšanu — izsaka brīdinājumu vai uzliek naudas sodu pasažierim piecpadsmit euro apmērā” (LAP kodekss 149.23 pants. Gājēju un pasažieru izdarītie pārkāpumi).
Jānorāda, ka šie noteikumi neattiecas uz pilsētas sabiedrisko transportu.
Braukšanas laikā neatstāt savu sēdvietu
Nereti pasažieri, baidoties, ka nepaspēs izkāpt no autobusa, jau priekšlaikus pieceļas no savas sēdvietas, pārvietojas pa autobusa salonu un izkāpšanu gaida pēc iespējas tuvāk izejas durvīm. Tas, ka pasažieriem jāpaliek savās vietās līdz brīdim, kad autobuss ir pilnībā apstājies, attiecas starppilsētas transportu jebkurā maršrutā. Starppilsētu un maršrutos šo nosacījumu ir vieglāk ievērot, jo autobusos, kas apkalpo šos maršrutus, stāvvietas nav paredzētas. Taču arī gadījumos, kad stāvvietas ir atļautas, kā tas ir, piemēram, pilsētas maršrutos, pasažieriem būtu jāsagaida pilnīga autobusa apstāšanas, stingri turoties pie stieņiem. Pārvietošanās pa salonu autobusu kustības laikā ir īpaši bīstama, jo negaidītas situācijas, kurās strauji jābremzē, nav iespējams iepriekš paredzēt.
Ievērot arī citus noteikumus
Sabiedriskā transporta pasažieriem būtu jāatceras, ka parasti pasažieru uzņemšana un izlaišana no sabiedriskā transportlīdzekļa notiek pieturās. Tāpēc svarīgi nestāvēt pārāk tuvu brauktuves malai. Lai šķērsotu brauktuvi, pēc izkāpšanas no autobusa labāķ sagaidīt, kamēr tas aizbrauc vai arī tas jādara pa autobusa aizmuguri. Ja tiek izmantoti maršruti, kuros pasažierus uzņem vai izlaiž pēc pieprasījuma, jāatceras, ka to iespējams darīt tikai tur, kur apstāties atļauj Ceļu satiksmes noteikumi.
2022. gada 10. martā