Skaidrojošā vārdnīcā teikts, ka biļete ir dokuments, kas par maksu piešķir biļetes īpašniekam kādas tiesības un garantē arī zināmu komforta līmeni. Šoreiz pastāstīsim, ko biļete garantē autobusa pasažierim.
Biļete ir ne tikai dokuments, kas apliecina tiesības pārvietoties sabiedriskajā transportā, bet tā garantē pasažierim arī zināmas tiesības, īpaši, ja to iegādājas savlaicīgi. Tās būtu:
Iespēja izvēlēties sev tīkamu sēdvietu
Ja brauciens paredzēts no starppilsētu (arī novada) maršruta galapunkta, iegādājoties biļeti jebkurā biļešu tirdzniecības vietā, pasažierim ir tiesības izvēlēties jebkuru brīvo vietu sabiedriskajā transportlīdzeklī, informējot kasieri par savu vēlmi laicīgi – pirms biļetes noformēšanas. Ja autobusā pasažieru nav daudz un tajā ir brīvas vietas, iegādājoties braukšanas biļeti pie autobusa vadītāja, arī iespējams izvēlēties sēdvietu.
Garantēta sēdvieta
Savukārt, ja brauciens nesākas galapunktā, kā iekāpšanas pieturu varat norādīt jebkuru maršrutā paredzēto tarifa pieturu (autobusiem iekāpšanas vieta tiek norādīta biļetē un reisa pavadrakstā). Piemēram, ja pērkat biļeti Ventspilī, bet zināt, ka autobusā iekāpsiet tikai Usmā, biļeti var noformēt no Usmas. Pasažierim šajā gadījumā tiek garantēta sēdvieta, kas norādīta biļetē.
Pasažiera pienākums
Lai nebūtu nepatīkamu pārsteigumu, atgādinām, ka pasažierim ir ne tikai tiesības, bet arī pienākumi, kā, piemēram, saglabāt biļeti līdz brauciena beigām un , iegādājoties biļeti, pārbaudīt, vai tā atbilst pieprasītajai. Atgādināsim svarīgāko informāciju, kurai jābūt redzamai uz starppilsētu (novada) autobusu biļetes:
Biļete, uz kuras nav visu nepieciešamo rekvizītu (sīkāk - MK noteikumi Nr.599, punkts 53), uzskatāma par nederīgu, bet pasažieris, kurš šādu biļeti uzrādījis - par bezbiļetnieku, kuram var piemērot līgumsodu.
2019. gada 27. novembrī