Jau nosaukumā – sabiedriskais transports – ietverta šī transporta būtība. Tā ir sabiedriska vieta, kurā pasažieris nekad nebūs “vientuļa sala”. Pat tad, ja sabiedriskajā transportlīdzeklī konkrētā brīdī atrodas tikai viens vienīgs braucējs, tas ir un paliek SABIEDRISKAIS transports – tātad publiska vieta, kurā jāievēro noteiktas uzvedības normas.
Pasažieru pārvadājumi, kuros iesaistīti transportlīdzekļi (mūsu gadījumā – autobusi), protams, ir pakalpojums, kurā ir 2 puses: klients un pakalpojuma sniedzējs. Sabiedrībā nereti valda uzskats, ka “ klientam vienmēr taisnība”, tomēr, ievērojot to, ka sabiedriskā transporta pakalpojumi nav individuāli un tos vienlaikus izmanto lielāks cilvēku skaits, pasažieriem jeb klientiem brauciena laikā tomēr būtu jāievēro atbilstošas pieklājības normas.
Saziņā jālieto pieklājības frāzes
Pasažieriem, iespējams, šķiet, ka, iekāpjot autobusā, viņu priekšā ir bezpersoniska, nepazīstama būtne – autobusa vadītājs, kuru pasažieris redz pirmo un pēdējo reizi, un tāpēc var nesveicināt, neteikt vārdus “lūdzu!” un “paldies!”.
Bet tā nav! Atcerieties to, ka laikā, kad, izmantojat, sabiedrisko transportu, savu dzīvību esat uzticējuši tieši viņam – autobusa vadītājam! Tāpēc daži pieklājības vārdi saziņas procesā tikai apliecinās, ka cienāt šī cilvēka darbu.
Autobusa vadītājs drīkst neuzņemt pasažierus, kuri izturas rupji vai agresīvi.
Un atcerieties par smaidu – tas nemaksā neko, bet dāvā labu noskaņojumu visiem.
Jāievēro tīrība un kārtība
Nereti esam saņēmuši sūdzības par to, ka autobusa vadītājs nav uzņēmis pasažieri darba apģērbā vai arī otrādi – pasažieris, braucot autobusā, ir sabojājis savu apģērbu. Atgādinām, ka autobusā nedrīkst braukt smērējošā vai smakojošā apģērbā. Tā var notraipīt autobusa sēdekļus un salonu. Tas ne tikai traucē tiem, kas jau atrodas autobusā, bet var nodarīt kaitējumu arī nākotnes pasažieriem.
Tāpat brauciena laikā nedrīkst lietot pārtikas vai ķīmiskās preces, kas var nosmērēt salonu vai citu pasažieru apģērbu, kā arī var traucēt ar smaržu.
Autobusa vadītājam ir tiesības neuzņemt pasažierus, kuri atrodas apreibinošo vielu iespaidā, kā arī lieto alkoholiskos dzērienus. Nav ieteicams, ka tiek lietoti saldināti gāzētie dzērieni, kas izlīstot var nosmērēt gan citu pasažieru apģērbu, bagāžu un autobusa salonu.
Vai šos noteikumus ir grūti ievērot? Visticamāk, ka ne, taču to ievērošana var nodrošināt ne tikai patīkamus braucienus, bet arī patīkamu darba dienu autobusa vadītājam. Sabiedriskā vietā cienīsim sevi un citus sabiedrības locekļus!
2022. gada 16. februārī