Aktualitātes

PSIA Ventspils reiss optimizē darbu

PSIA Ventspils reiss optimizē darbu

Drīzumā Ventspils pilsētas sabiedriskā transporta pasažierus sagaida izmaiņas, jo, domājot par to, kā strādāt apstākļos, kad samazinās pasažieru skaits, pašvaldības SIA Ventspils reiss izstrādājis optimizācijas plānu, kas saskaņots ar pasūtītāju – Ventspils pilsētas domi.

Situācijas raksturojums

Mūsdienu pasaulē cilvēka dzīve nav iedomājama bez pārvietošanās, tāpēc transportam, tajā skaitā sabiedriskajam transportam, un tā pieejamībai ir liela nozīme. Neskatoties uz to, ka daudzi pārvietojas ar personisko transportu, velosipēdiem vai izvēlas iet kājām, joprojām populārs ir arī sabiedriskais transports.

Pēc tirgus, sociālo un mediju pētījumu aģentūras TNS datiem Latvijā ar sabiedrisko transportu vismaz reizi nedēļā pārvietojas 49% iedzīvotāju, un tas ir ievērojami augstāks rādītājs nekā vidējais Eiropas savienībā, kas ir 28%. Ventspilī šis rādītājs ir – 46.3%.

Kā liecina tirgus un sabiedriskās domas pētījumu centra SKDS aptaujas dati, Ventspilī pēdējos gados aktualizējusies tendence dzīvot ērti un veselīgi. 2013. gadā pilsētā par 9% pieaudzis to iedzīvotājus skaits, kas ikdienā pārvietojas ar kājām, par 2% – privāto auto izmantotāju un par 3% velobraucēju  skaits.

Lai nodrošinātu sabiedriskā transporta pieejamību un funkcionalitāti, pasažieru pārvadājumi ne tikai Latvijā, bet arī citur Eiropā tiek dotēti (atkarībā no pārvadājuma veida, to dara valsts vai pašvaldības), jo ieņēmumi par biļetēm nesedz visus izdevumus, kas saistīti ar pakalpojuma sniegšanu. Tie, kas regulāri izmanto sabiedrisko transportu, droši vien ir ievērojuši, ka reizēm autobusā ir maz pasažieru, bet vēlams būtu, lai visas sēdvietas ir aizņemtas un, atkarībā no autobusa ietilpības, vēl vismaz 2 – 6 pasažieri stāvētu kājās. Tāpēc, lai samazinātu zaudējumus, nepieciešams veikt optimizāciju.

Kas ir optimizācija?

Modernajam vārdam optimizācija  ir vienkāršs un saprotams saturs – tas ir pārmaiņu process, kurā vienlaikus tiek samazinātas izmaksas un sasniegts maksimāls rezultāts.

Ventspils sabiedriskajā transportā optimizācija iepriekš tika veikta 2009. gadā, kad valstī sākās ekonomiskā krīze. Kopš tā laika palielinājušās gan degvielas cenas, gan citas izmaksas, mainījusies valūta, iedzīvotāju struktūra un skaits. Regulāri sekojot līdzi pasažieru plūsmai Ventspilī, vērojams, ka samazinās par maksu pārvadājamo pasažieru skaits, tādējādi radot zaudējumus gan pārvadātājam, gan pašvaldībai kā pasūtītājam.

Lai izvairītos no šādas situācijas un nebūtu jāpaaugstina braukšanas maksa, ir jāveic pārmaiņas – tātad sniegtā pakalpojuma optimizāciju. To nosaka arī Latvijas Transporta politika, kurā noteikts regulāri optimizēt maršrutu kustības sarakstus, pielāgojot tos reālai situācijai, turpinot nodrošināt pieejamu un drošu pakalpojumu.

Ievērotie  principi

Tā kā pakāpeniska pasažieru skaita samazināšanās notiek jau ilgāku laiku, 2014. gada 1. pusgadā Ventspils reiss īpaši rūpīgi strādājis pie autobusu kustības intensitātes un pasažieru plūsmas izpētes, sekojot līdzi pārvadāto pasažieru skaitam, veicot pasažieru aptauju un skaitīšanu. Rezultātā pašvaldības SIA Ventspils reiss sagatavoja un iesniedza pasūtītājam – Ventspils pilsētas domei – priekšlikumus pasažieru pārvadājumu optimizācijai.

Izstrādājot optimizācijas projektu, rūpīgi tika pārdomāts, lai pilsētas iedzīvotājiem tiktu saglabāta iespēja nokļūt izvēlētajā galamērķī. Tāpēc, piemēram, atsevišķos reisos lielas ietilpības autobusi tiek nomainīti pret mazas ietilpības, bet atceļot reisu, tiek saglabāta iespēja izmantot sabiedrisko transportu paralēlos vai līdzīgi kursējošos maršrutos. Minēto iemeslu dēļ optimizācijas rezultātā atsevišķus reisus ne tikai slēgs, bet arī atklās. Šobrīd optimizācijas plāns ir saskaņots, un plānotās izmaiņas stāsies spēkā no 14. jūlija.

Ar ko jārēķinās pasažieriem

Izmaiņas plānotas gandrīz visos pilsētas autobusu maršrutos, arī maršrutos Nr. 20, 21,22, 23, 24. Sabiedriskā transporta kustībā darbdienās jaunumu būs mazāk, optimizācija vairāk skārusi tieši brīvdienas, kad pārvadāto pasažieru skaits ir ievērojami mazāks.

Turpmāk jārēķinās ar to, ka intervāli starp reisiem būs nedaudz lielāki, īpaši – agros rītos un vēlās vakara stundās. Mainīsies gan pirmā un pēdējā reisa laiks, gan  atsevišķu reisu laiki dienas laikā. Tiks mainītas arī autobusu ietilpības, piemēram, maršrutā Nr. 3 lielas ietilpības autobuss kursēs tikai tajos reisos, kad ir lielāka pasažieru plūsma, bet pārējā laikā kursēs mazas ietilpības autobuss.

Īpaši uzmanīgi pasažieriem jāseko līdzi norādēm par reisa izpildes dienām visos maršrutos, jo darba dienu un brīvdienu kustības grafiki ir atšķirīgi.

Bezmaksas autobusu sarakstus varēs saņemt autoostas kasēs un pie autobusu vadītājiem, bet sīkāku informāciju telefoniski iespējams iegūt darba laikā, zvanot Pārvadājumu daļai pa tālruni 63622422.

2014. gada 3. jūlijā